Legea votului prin corespondență: un model de eșec în legiferare

vota

Pe 28 octombrie, Camera Deputaţilor a adoptat, oarecum pe genunchi, Legea privind votul prin corespondenţă. O lege care ar fi trebuit să faciliteze un drept universal a devenit un vehicul legislativ discriminatoriu, care stabilește privilegii pentru o categorie îngustă de cetăţeni, întâmplător aflați acum în atenţia politică şi birocratică a statului român.

Astfel, dintre toţi românii, legea se aplică doar celor de peste hotare. Dintre românii de peste hotare, doar celor care au domiciliul sau reședința acolo. Dintre cei stabiliți legal peste hotare, doar celor care se înregistrează fizic (prin poştă sau prin depunerea în persoană a documentelor) în Registrul Electoral. Dintre cei înregistraţi în Registrul Electoral, doar celor care doresc să voteze în alegerile parlamentare.

Politică fără Bariere şi alte organizații ale societăţii civile au căutat, în mod repetat, să atragă atenţia asupra problemelor existente în textul legii. Noi am cerut o lege care să fie incluzivă, clară şi sigură, aplicată transparent, iar încălcarea ei să atragă sancţiuni explicite, imediate.* În acest moment, multe dintre aceste principii nu sunt respectate de actul normativ transmis către promulgare.

Partenerii politici au dat dovadă chiar de mai puţină deschidere decât la dezbaterile din primăvară, când au fost adoptate legile partidelor şi finanțării, alături de cele care reglementează alegerile locale și parlamentare.
Nu au existat discuţii substanţiale cu societatea civilă sau cu cei direct interesați de votul la distanță.
Mai mult, nu au existat discuţii suficiente între instituţiile statului (Comisia pentru legile electorale, Autoritatea Electorală Permanantă, Poşta Română, Ministerul Afacerilor Externe).
Aplicarea procedurii parlamentare de urgență a generat situații aberante și incorecte din punctul de vedere al principiilor democratice, ajungându-se la scrierea legii în ultimele momente posibile, sub ameninţarea inaplicabilităţii ei în 2016.
Membrii celor două Camere au votat în necunoștință de cauză, întrucât proiectul de lege le-a parvenit cu doar câteva zeci de minute înaintea votului.
Nu au existat dezbateri reale, de substanță, în cele două Camere ale Parlamentului.
În sfârşit, Președinția nu a socotit că, în timpul procesului de elaborare a proiectului de lege, ar fi apărut vreun conflict între stat şi societate, pe care să se fi cuvenit să-l medieze.

Legea rezultată astfel este atât de restrictivă, încât riscă să fie neconstituţională; şi este atât de slab redactată, încât riscă să fie inaplicabilă.

Preşedintele Klaus Iohannis nu a dat nici un semn că legea i s-ar părea intolerabilă sau diametral opusă mandatului cu care a fost ales. Nu îi vom cere nici să trimită legea înapoi în Parlament, nici să sesizeze Curtea Constituțională, spre verificare. Dar, odată promulgarea semnată în această formă, îi cerem să şi-o asume, atât acum, cât şi în 2016, cu toate (d)efectele aplicării ei.

Organizațiile din Campania Politică fără Bariere vor continua să militeze şi, dacă este posibil, să dialogheze cu partenerii politici, pentru o lege a votului prin corespondenţă mai bună. Conform obiectivelor pe care ni le-am asumat în iulie-august 2015, dorim codificarea legislației electorale adoptate în acest an, alături de îmbunătățirea cadrului legislativ care privește participarea politică a cetățenilor români.

*) Principiile de legiferare sugerate de Politică fără Bariere:
Incluziune și egalitate: vrem ca legea privind votul prin corespondenţă să includă atât românii din străinătate, cât şi pe cei din ţară. Nimeni nu trebuie exclus de la beneficiile legii fără un motiv solid.
Claritate şi detalii: vrem ca actul normativ să fie clar, să nu dea loc interpretărilor şi să asigure secretul şi caracterul direct al votului, fără a fi excesiv de birocratic.
Siguranţă: vrem cât mai multe mecanisme de siguranţă, astfel încât să existe alternative pentru cazul în care votul la distanţă dă greş.
Transparenţă: vrem ca alegătorul să aibă posibilitatea de a verifica on-line, în timp util, unde se află plicul său; dreptul alegătorului, ca şi obligaţia autorităţilor electorale şi a Poştei Române de a furniza acest serviciu, trebuie incluse în lege.
Sancţiuni: vrem ca legea să includă sancţiuni pentru birourile electorale, AEP, MAE şi Poşta Română, pentru eventuala neîndeplinire a atribuţiilor.

Persoane de contact:
7Yi9Jzr[1]

Organizațiile membre ale Campaniei Politică fără Bariere împărtășesc valori comune, precum respectul pentru drepturile fundamentale ale omului, nediscriminare, libertate, egalitate, și militează pentru democrație și stat de drept în România. Pentru mai multe informații, vizitați pagina Campaniei: http://www.facebook.com/PoliticafaraBariere și https://politicafarabariere.wordpress.com/despre/.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s